На специален драйв тест на впечатляваща кариера близо до Малага DAF представи най-новите си попълнения към сегмента за строителството и… списание КАМИОНИ, разбира се, беше там. Нови мостове, нови колесни комбинации, включително 10х4, влекач за до 120 тона… Да, беше интересно на кариерата.
DAF произвежда собствени мостове от… 1958 г. Е, над 60-годишен опит определено показва нещо – че този производител знае какво прави и го прави добре. Сега DAF добавя към вече съществуващото многообразие от мостове още няколко нови, с които разширява допълнително предлаганата досега гама. 13 различни конфигурации влекачи и шаси-кабини бяха на разположение за тест драйв по пътищата около Малага и на кариерата.
По пътя
Стартирам по пътя с бетон-миксер CF 450 8×4. Двата предни моста са с товароносимост 7,1 т, а отзад е 19-тонен тандем без редукция в главините. Отличителното на модела е, че общото му тегло е под 9150 кг, което означава, че полезният товар за този 8-кубиков бетон миксер е сред най-високите при този тип автомобили.
Нови мостове
Една от новостите е 10-тонен преден мост. Той допълва гамата от сега предлаганите 7,5-, 8- и 9-тонни предни мостове. Може да се монтира на модели CF и XF и ще е наличен на пазара от втората половина на тази година. Този мост представлява интерес при приложения в строителството, особено когато зад кабината е монтиран тежък кран.
За други случаи в строителството обаче, когато например отзад на камиона се разтоварва или товари тежък контейнер или в задната част на камиона е монтиран кран, е подходящ новият 7,5-тонен заден неуправляващ мост с единични гуми. Основното предимство при този мост е, че статичната товароносимост е повишена с над 25% и е повече от 26 тона.
За камиони CF и XF с конфигурации 6х4 и 8х4, които се използват основно офроуд и при които е необходимо повече сцепление, DAF предлага доста широк набор от тандемни мостове – 19-тонен тандем без редукция, листови ресори и дискови или барабанни спирачки, 21- или 26-тонни тандемни мостове с редукция в главините, оборудвани с дискови спирачки и въздушно окачване. Следователно разнообразието от тандемни мостове предполага да се намери най-точното решение за всяко приложение, още повече като се има предвид, че клиентите могат да избират от 10 различни предавателни отношения в интервала от 3,46:1 до 7,21:1. DAF дава интервали за смяна на маслото в тандемите 3 години или 450 000 км.
Нови колесни комбинации
Към вече многобройните колесни комбинации, които DAF предлага, сега холандският производител добавя още няколко варианта към гамата си.
Една от новите конфигурации за CF/XF се отбелязва с FAW по означенията на DAF. Това е конфигурация 8х4, при която имаме единичен преден управляващ мост, двигателен тандем без редукция с въздушно окачване и 8-тонен управляващ последен мост. В тази конфигурация трите задни моста по законодателството имат обща товароносимост 27 т, но на практика технически те могат да носят до 36 т. Производството й ще започне през последното тримесечие на 2019 г.
Основното предимство на тази конфигурация е подобрената маневреност и диаметърът на завой е 7,8 метра, което прави конфигурацията FAW 8×4 идеална при превоз на тежки товари в кариери или строителни обекти, където трябва да се маневрира на малко място.
За особено тежки задачи DAF съвместно с холандската компания Estepe е разработила тежкотоварен самосвал CF 10х4 – той има два управляващи предни моста с товароносимост 10 тона всеки, хидравлично управляван 10-тонен задвижващ мост, който може и да се повдига, и цялата комбинация накрая завършва с тандемен мост с редукция в главините и въздушно окачване. Максималната обща маса на този „специален“ вариант може да е 49 тона, а полезният товар е приблизително 30 тона.
Един от най-атрактивните автомобили, предоставени ни за тест, беше влекач за супертежки товари XF FTM 8×4, който може да тегли композиция с обща маса до 120 тона.
Снежина Баджева
Малага – София
Повече подробности – в майския брой на списание КАМИОНИ