Масов мъник от DAF
Преди броени дни DAF Trucks представи ново поколение двигатели с работен обем от 10,8 литра и мощности в диапазона от 290 до 440 к.с. Новият PACCAR MX-11 е компактен и предлага оптимална горивна ефективност, тегло и ниво на шума в комбинация с отлична производителност и максимална надеждност.
Новият двигател PACCAR MX-11 е разработен от DAF Trucks в развойния център в Айндховен. Планирано е да влезе в серийно производство през есента на 2013 г. и да бъде на разположение в новите серии DAF CF и XF Eврo 6. „PACCAR MX-11 се вписва напълно в тенденцията към постигане на висока ефективност при по-ниски работни обеми – обяснява Рон Бросбум, член на управителния съвет на DAF Trucks, отговарящ за развойната дейност. – 11 литра е идеален работен обем за постигане на мощности в диапазона от 290 к.с. до 440 к.с. в рамките на изискванията на Евро 6, като се използва надеждна технология с едностепенно турбо. При разработването на PACCAR MX-11 ние започнахме на чист лист хартия. Нашите основни критерии за развитие са високата производителност, ниското тегло, разходът на гориво и максималната надеждност и издръжливост. PACCAR MX-11 има сервизни интервали от до 125 000 км.”
Горно разположени разпределителни валове
Блокът на новия двигател е с напълно нов дизайн. Той е изработен от здраво, компактно графитно желязо, с вертикални ребра за максимална здравина и постигане на ниски нива на шум. Както и при 12,9-литровия PACCAR MX-13, много от системите са интегрирани в блока на двигателя, за да се постигне по-голяма надеждност и дълготрайност. Тръбите за горивото например са интегрирани в цилиндровия блок заедно с две помпи, които генерират налягане за common rail системата. Двойните горно разположени разпределителни валове са ключов елемент от новата двигателна глава, която има четири клапана на цилиндър. “Тази конфигурация предлага значителни предимства – обяснява Рон Бросбум. – Клапаните могат да бъдат конфигурирани по интелигентен и здрав начин, който оптимизира издръжливостта на цилиндровата глава и дава възможност да използваме по-високо налягане в съчетание с по-големи резерви. Тези фактори са от ключово значение за подобряване на издръжливостта, надеждността и ефективността. Директният контрол над клапаните също има положителен ефект върху потреблението на гориво, тъй като свежда загубите до минимум. Двойните горно разположени разпределителни валове гарантират, че интегрираната моторна спирачка MX доставя 70% от своята мощност (320 кВт) при ниски обороти (1500 об/мин). Те също помагат за намаляване теглото на двигателя.”
Сommon rail впръскване и турбина с променлива геометрия
Новият MX-11 разполага със същата common rail система като PACCAR MX-13, въпреки че всеки има свой собствен софтуер за калибриране на двигателя. Сommon rail позволява високи налягания на впръскване до 2500 бара и осигурява възможност за използване на пред и след впръскване или комбинация от двете. Това води до фино разпръскване на гориво и много повече възможности да се оптимизира горенето. Това гарантира възможно най-ниските емисии на вредни газове и нива на шума. Фактът, че температурата на отработените газове може да се контролира толкова ефективно, също означава, че двигателят може да бъде оптимално интегриран със системата за последваща обработка на изгорелите газове. DAF използва турбокомпресор с променлива геометрия (VTG), който гарантира максимална ефективност.
Евро 6
За да отговорят на строгите изисквания Евро 6, DAF използва различни технологии, като например каталитичен конвертор SCR и активен филтър за твърди частици. “Точно както при 12,9-литровия PACCAR MX-13, целта е не само да се постигне нужният състав на емисиите, но също така и правилната температура във филтъра за твърди частици”, обяснява Бросбум. Целта е да се избегне активна регенерация във филтъра чрез впръскване на гориво, въпреки че и това е възможно при определени случаи. Седмият инжектор е разположен зад турбото и преди филтъра. SCR катализатора също е проектиран така, че да поддържа оптимална температура. Благодарение на ниска и стабилна консумация на масло при PACCAR MX-11 интервалът за почистване на филтъра е вдигнат до 500 000 км. Друга уникална характеристика е възможността за монтиране на SCR каталитичен конвертор и филтър за твърди частици отделно един от друг на двете страни на шасито, което е важно, когато камионът е оборудван с кран например.
Много нововъведения
Новият PACCAR MX-11 предлага множество нововъведения – като един поли V-образен ремък и вентилатор, който се монтира директно върху коляновия вал без междинен диск – спестявайки разходи за поддръжка, подобряване на надеждността и намаляване на теглото и разхода на гориво. За да се постигне оптимална горивна ефективност при разработването на двигателя е обърнато особено внимание върху паразитните загуби. Например двигателят разполага с нова водна помпа с 2-скоростни електромагнитни муфи за оптимална ефективност. За да се постигне максимална надеждност и трайност, окабеляването е капсулирано. Алтернаторът, помпата и компресорът за климатик са монтирани на двигателя, като едно цяло.
Тежки приложения
Новият 10,8-литров Евро 6 двигател PACCAR MX-11 ще влезе в серийно производство след края на лятото на 2013 г. Той ще се предлага с пет различни нива на мощност и в две основни области на приложение. Три версии – 210 кВт/290 к. с., 240 кВт/330 к. с. и 271 кВт/370 к.с. с максимални въртящи моменти от 1200, 1400 и 1600 Нм при 1000-1650 оборота в минута са идеални за градска и регионална дистрибуция. За по-универсални приложения са предназначени двата агрегата с мощност от 291 кВт/400 к.с. и 320 кВт/440 к.с. на разположение с максимални въртящи моменти на 1900 и 2100 Нм при 1000-1450 оборота в минута. С висок въртящ момент при ниски обороти, изключителна горивна ефективност новият PACCAR MX-11 ще бъде един от основните двигатели на холандския производител.