По време на изложението Solutrans имахме възможност за кратък драйв тест на влекач DAF CF Electric. Междувременно от производителя от Айндховен дойде информация, че DAF Trucks е разработил CF Electric r във вариант 6n2 шаси кабина. Очевидно има развитие около DAF и електрическите камиони. Ето какво е то.
DAF CF Electric беше обявен за първи път на изложението IAA Commercial Vehicles през есента на миналата година. Неговата разработка се случи след сключването на 5-годишния договор за съвместна работа, подписан между DAF Trucks и VDL Groep. Споразумението между двете фирми от Айндховен включва клаузи за реципрочна доставка на части и компоненти за производството на камиони и автобуси, както и съвместно разработване на камиони с електрическа силова линия. Така се роди първата версия на влекача CF Electric, а тази година на изложението на Solutrans през ноември в Лион беше показана нова усъвършенствана версия.
Конфигурацията
DAF CF Electric е влекач 4х2 с изцяло електрическа силова линия, разработен за дистрибуция в градски зони. Той може да тегли композиция с обща маса до 37 тона. В сърцевината му е използвана електрическа силова линия, разработена на база на интелигентната E-Power технология от VDL. Тя включва електромотор 210 кВт, задвижван от пакет от литиево-йонни батерии с общ капацитет за момента 170 кВтч. Осигуреният въртящ момент е 2000 Нм. Първоначално цялостния мениджмънт на силовата линия е от VDL, но в последната версия, показана на Solutrans, DAF все повече е поел контрола над управлението. Този влекач може да измине до 100 км без зареждане на батериите и е подходящ за транспорт на обемни товари в градски зони, особено в градове, където има специални изисквания по отношение на вредни емисии и шум.
Батериите могат да се дозареждат бързо в рамките на 30 минути, а пълното има зареждане отнема час и половина.
Краткото ни “кръгче” зад волана на DAF CF Electric показа, че автомобилът ускорява много бързо, реагира много прецизно на командите на водача, има страхотни спирачни възможности и рекуперира доста добре енергия по време на спиране. Контролното табло не се различава много от това на стандартен DAF, но на панела се вижда ясно колко процента още заряд остава в батериите. И, разбира се, камионът е изключително тих. Общата маса на влекача е 9700 кг (пакетът батерии тежи около 3 тона), което означава с около 2 тона по-малко полезен товар в сравнение със стандартен дизелов влекач CF. Но за момента това е цената, която се плаща за транспорт с електрически камиони, но пък те осигуряват нулеви вредни емисии в градовете, където се използват.
Полеви тестове и награди
DAF CF Electric вече е в интензивни полеви тестове повече от година, както и успя да спечели някои награди.
Още в края на миналата година първият DAF CF Electric беше доставен за дистрибуция на холандската верига супермаркети Jumbo. В рамките на тази година електрическият влекач започна работа в парковете на транспортни компания Tinie Manders Transport, Peter Appel и Simon Loos.
През юни бяха предадени ключовете на два изцяло електрически камиона CF на немската фирма Contargo, която е 100% дъщерно дружество на Rhenus Group. Те се използват за контейнерен транспорт между терминали в Германия. Тази доставка беше и поводът иновативният DAF CF Electric да бъде отличен в навечерието на панаира Транспорт логистика в Мюнхен с наградата Green Truck Logistics Solution 2019 . Наградата се присъжда от водещите германски списания VerkehrsRundschau и TRUCKER и отличава обещаващи технологии, които да допринесат за устойчиви логистични решения в цяла Европа.
И като шаси кабина 6х2
В края на ноември DAF обяви, че вече е разработен е DAF CF Electric като шаси кабина 6×2. Първите полеви тестове ще започнат до края на тази година като сметосъбиращи автомобили, използвани от датските фирми HVC и ROVA, а по-късно такъв автомобил ще заработи и в Ротердам. Силовата линия е както на електрическия влекач, а електрическата надстройка е доставена от VDL Trans-lift. Общата маса на CF Electric 6×2 е 28 тона.
DAF CF Electric – технически спецификация
Маса на автомобила – 9700 кг
Електродвигател – 210 кВт
Въртящ момент – 2000 Нм
Капацитет на батериите – 170 кВтч
Обхват – до 100 км
Бързо зареждане на батериите – 30 минути
Пълно зареждане – 1,5 часа