DAF XF Hydrogen – прототип на тежкотоварен камион с гориво водород и двигател с вътрешно горене – спечели Наградата за иновации за камиони за 2022 г. Престижната награда беше връчена на Хари Уолтърс, президент на DAF Trucks, на специална церемония по време на изложението Solutrans в Лион, Франция.
С печеливш резултат от 92 гласа, DAF XF Hydrogen се пребори с конкуренцията на камиона GenH2 на Mercedes-Benz, задвижван също с водород и горивни клетки.
Как се присъжда Наградата за иновации при камиони
Наградата за иновации при камионите (Truck Innovation Award) се присъжда от Международното жури Камион на годината (IToY), коeто обединява 25 редактори и водещи журналисти в областта на индустриалните превозни средства от 25 професионални издания за камиони, сред които и списание КАМИОНИ. Това престижно отличие отдава признание на производителите на камиони за значителните им усилия и инвестиции в нови технологии и преминаване CO2 неутрален транспорт. Съгласно правилата на IToY, номинираните за наградата Truck Innovation Award трябва да бъдат превозни средства с усъвършенствани технологии с общо тегло над 3,5 тона, оборудвани с алтернативно задвижване или горивна система.
С какво спечели DAF XF HYDROGEN
Членовете на журито IToY харесаха характеристиките на управление, безпроблемното ускорение и лесния за работа интерфейс човек-машина (Human-Machine Interface – HMI) на прототипа. Този интерфейс е характеристика и на новото поколение камиони на DAF, което също е проектирано за бъдещи силови линии с нулеви емисии.
Журналистите от ITOY оцениха иновативния подход на DAF за алтернативно задвижване и преход към алтернативни горива, който подход се възползва от динамичните качества на двигателя с вътрешно горене, като същевременно гарантира нулеви емисии на CO2.
От тази гледна точка журито вярва, че иновативните решения с водород като гориво в двигател с вътрешно горене могат да играят важна роля в бъдеще, тъй като използват вече добре установени и познати технологии и вериги за доставки. Тези решения могат да бъдат допълнителен компонент от бъдещите варианти на силови линии на производителите на камиони, заедно с електрическите превозни средства с батерии (BEV) и електрическите превозни средства с горивни клетки (FCEV).
Обобщавайки гласуването, председателят на Международното жури Камион на годината Джаненрико Грифини коментира: „Преходът към CO2 неутрален транспорт изисква широк спектър от жизнеспособни решения. Автомобилите с ДВГ и гориво водород могат да играят важна роля в бъдещия микс от силови линии в превозните средства за транспорт на средни и дълги разстояния.