Премиерата на DAF XD и XDC пред широката публика беше на изложението IAA Transportation в Хановер. Съкращението XD е за новите модели на DAF, предназначени за дистрибуция и комунални услуги, а XDC – на специализираните модели за строителство.
DAF XD и XDC са логичното продължение на моделите XF, XG и XG+ и още с появата си спечелиха престижното отличие Международен камион на 2023 г. Нарекох ги логично продължение, защото в XD и XDC има много от това, което беше въведено за първи път при предишните серии – например удължената кабина, подобрената аеродинамика, по-ниската позиция на водача, много добрата видимост, системата за замяната на традиционните огледала DAF Digital Vision…
При разработването на новите си поколения DAF поставя три фокуса – безопасност, ефективност и удобство на водача. Ето как нидерландският производител е написал домашното си при XD във всяка една от тези области.
Отлична видимост и съвременни системи за безопасност
Безопасността започва с отличната видимост, която е особено важна при камиони за дистрибуция, движещи се по натоварени и тесни градски улици. Ето защо дизайнът на новото поколение DAF XD и XDC включва голямо предно стъкло и големи странични прозорци с наклонена долна линия, така че да се осигурява възможно най-добрата директна видимост. Кабината е позиционирана със 17 см по-ниско от тази на новия XF, което освен повишена видимост води и до само две стъпала за достъп до кабината. При необходимост от по-големи гуми и по-голяма височина може да се избере и достъп по три стъпала.
Подобрената видимост идва и от прозореца в долната част на вратата на пътника в комбинация със сгъваема седалка за пътника. Това предлага директна видимост на пешеходци и велосипедисти до камиона от страната на пътника.
Новото поколение DAF XD и XDC може да бъде оборудвано с DAF Digital Vision System, която замества главните и широкоъгълните огледала. Страничната камера DAF Corner View предлага максимален изглед от не по-малко от 285 градуса върху зоната около A-колоната на кабината от страната на пътника.
Безопасността обаче не е свързана само с видимостта, колкото и важна да е тя. И тук идва ред на съвременните системи за безопасност – като например DAF City Turn Assist, която предупреждава водача визуално и звуково, когато други участници в движението, като пешеходци, велосипедисти, автомобили и мотоциклети, са в сляпата зона от страната на пътника. Наличен е и пълен набор от усъвършенствани системи в помощ на водача, включително последно поколение AEBS, нова спирачка за ремаркето при ниска скорост и асистент за паркинг спирачка.
И последно, но не най-маловажно – стандартно всички версии XD и XDC са с LED фарове.
Горивна ефективност
За нея допринася отличната аеродинамична форма на кабините, която те наследяват от XF, XG и XG+ – заоблените ръбове, извитото предно стъкло, оптимални уплътнения, цифрови камери вместо огледала, оптимален въздушен поток под кабината.
Силовата линия включва обновен двигател PACCAR MX-11, автоматизирана трансмисия TraXon като стандарт, интелигентна система за последваща обработка на отработените газове и иновации на задния мост. Системата за управление на автопарка DAF Connect осигурява спестяване на време и софтуерни актуализации по въздуха.
Обширна гама от изходи за мощност PTO, модули и конектори за закрепване на надстройката създават удобство за производителите на надстройки. За това допринася и гъвкавото разположение на компонентите на шасито.
Комфорт за водача
За комфорта на водача е помислено в няколко направления – достъпът до кабината, разнообразието от кабини, новото контролно табло, ново окачване.
При кабините се предлагат три варианта – дневна, спална и висока спална кабина, така че всеки може да избере съответно най-подходящата за извършваната дейност. Вътрешният обем на високата спална кабина е до 10 куб. м. Дневната кабина е удължена като стандарт и предлага разширено вътрешно пространство заедно с първокласно място за съхранение. Трета седалка или голям хладилник се предлагат като фабрични опции.
Контролното табло е като това в новите XF, XG и XG+. Тук отново е в сила философията на DAF „Ръцете на волана, очите на пътя“. Всички функции, свързани с шофирането, се управляват от волана и лостовете на кормилната колона. Вторичните функции за шофиране се управляват от физически превключватели, логично разположени на арматурното табло, в лесен обсег на водача. Да не говорим за ясния дигитален дисплей на панела с инструменти, който може да се настройва според предпочитанията на водача.
За отличен комфорт при спане леглата в спалната и високата спална кабина в DAF XD и XDC са с дължина не по-малко от 2220 мм и широчина до 750 мм. Матракът с дебелина 50 мм, въведен при DAF XF, XG и XG⁺, е наличен и тук.
За комфорта на водача допринасят и изцяло нов дизайн на предното шаси, ново окачване на кабината и ново окачване на задния мост.
Има и електрически версии
Новото поколение DAF XD представлява и изцяло нова концепция, която е готова за алтернативни горива. През 2023 г. новият DAF XD ще се предлага и с електрически задвижвания с батерии. Тези превозни средства ще разполагат с електрически двигатели с мощност от 170 кВт (230 к.с.) до 350 кВт (480 к.с.) и голямо разнообразие от батерии с общ капацитет до 525 кВтч. Обещанието е те да поддържат пробег от над 500 километра в зависимост от приложението.
Кога ще се произвежда
Новата серия XD влиза в производство през есента на 2022 г., а XDC за строителни приложения, както и електрическите XD с батерии – през 2023 г.
Източник: www.kamioni.bg