Едновременно с въвеждането на пълната гама от изцяло електрически камиони и с разработването на водородна технология, DAF подготвя двигателите си с вътрешно горене за нови видове гориво, които допълнително ще намалят емисиите на CO2.
HVO, или хидротретираното растително масло, е биогориво от най-ново поколение, което позволява редуцирането на емисиите на CO2 с до 90% и може безпроблемно да се използва във всички камиони DAF от новото поколение.
Хидротретираното растително масло се произвежда от отпадъчни продукти и мазнини, получени от хранително-вкусовата промишленост. Понастоящем това е най-устойчивото гориво на пазара за дизелови камиони, тъй като предлага намаление с до 90% на емисиите на CO2 във всички фази на жизнения цикъл, в сравнение с обикновения дизел. За разлика от предишните поколения биогорива, HVO няма влияние върху производството на храни.
В допълнение към ползите за околната среда, друго важно предимство е, че HVO може да се използва в камионите на DAF без каквито и да е допълнителни настройки на превозните средства, като същевременно се запазва отличната производителност на камионите, както и сервизните интервали до 200 000 километра при транспорт на дълги разстояния.
Подходящо за пълната продуктова гама на DAF
Цялото най-ново поколение камиони DAF е готово да използва 100% HVO, включително популярната серия LF за дистрибуция, универсалният XD („Международен камион на годината 2023“) за дистрибуция и за специфични приложения и „черешката на гамата“ XF, XG и XG+ („Международни камиони на годината 2022“) за тежък транспорт и транспорт на дълги разстояния.
„DAF е една от движещите сили в амбицията на нашето общество за намаляването на емисиите на CO2“, казва Патрик Дийн, главен инженер в DAF Trucks и член на Управителния съвет. „През 2018 г. бяхме първите, които пуснаха изцяло електрически камион, а миналата година представихме напълно ново поколение електрически камиони с пробег до 500 километра с нулеви емисии. Готвим се и за новите поколения горива.
Хидротретираното растително масло HVO ни дава възможност да направим огромен скок в намаляването на емисиите на CO2, още днес и с настоящите ни камиони, предлагани на пазара. И още по-важното е, че това се случва във всички фази на жизнения цикъл.
Що се отнася до сертифицирането на камиони с CO2, би било огромна стъпка напред, ако европейското законодателство оцени приноса на чистите горива за намаляване на емисиите на CO2, тъй като не можем да си позволим да не използваме някоя от възможностите за постигане на устойчив автомобилен транспорт. Трябва да се разшири фокусът към цялата верига – от източника на енергия до това, което излиза от ауспуха, вместо да се фокусираме само върху емисиите от оперативна дейност на камионите.“