Флагманът на флагманите, Черешката на тортата или просто – DAF XG+ 530 FT. Както и да бъде наречен този класически влекач за международен транспорт е ясно едно – той е на върха в гамата на нидерландския производител. А когато към означението му се прибави и титлата Efficiency Champion, със сигурност зад волана му и на пътя е много интересно.
Когато в началото на юни в България се появи DAF XG+ 530 FT с оборудване Efficiency Champion, списание КАМИОНИ веднага използва възможността да го тества за ден на пътя. Композицията от класически влекач за транспорт на дълги разстояния и атрактивно брандирано ремарке пристигна у нас, за да бъде част от специалното събитие DAF Roadshow 2024, продължило седмица и преминало през няколко български града. След приключването му официалният вносител на нидерландската марка у нас – Турботракс България осигури възможност на екип от списание КАМИОНИ да изпробва композицията по свободно избран маршрут. Инж. Райчо Божинов от екипа на официалния вносител съдействаше с консултации и пояснения на екипа ни по време драйвтеста.
За теста разполагахме с DAF XG+ 530 FT в изпълнение Efficiency Champion. Веднага правим уговорката, че това е влекач от Моделна година 2024, което означава, че е снабден с редица допълнителни и надградени функции.
Серията XG+ от Моделна година 2024, разбира се, е оборудвана с всички задължителни, според влизащия в сила от този юли регламент General Safety Regulation (GSR), системи за сигурност и в помощ на водача, които КАМИОНИ изпробва на пътя.
Като говорим за високи технологии при DAF XG+ трябва да отделим специално внимание на DAF Digital Vision System и DAF Corner View, които използват общо 3 външни камери, заменящи всички познати огледала.
При конфигурирането на DAF XG+, за да получи той означението Efficiency Champion изборът на Digital Vision System и Corner View е задължителен. Част от другите условия за това е аеропакетът, включващ удължени горни и странични спойлери на кабината и страничните спойлери на шасито зад кабината, които са станали по-високи чрез монтиране на гумени ленти в горния и долния им край.
Ефективната силова линия на тестовия влекач започва с 6-цилиндровия, редови дизелов двигател МХ-13 (12,9 л) с мощност 390 кВт (530 к.с.). Максималната мощност, която е най-високата предлагана от DAF при новата генерация камиони се достига при 1600 об./мин на коляновия вал. Впечатляващият максимален въртящ момент от 2700 Нм се достига в диапазона 900-1125 об./мин, когато се е самоактивирала функцията Multi-Torque на 12-та предавка на предавателната кутия. В останалите случаи стойността му е 2550 Нм и е налична в диапазона 900-1400 об./мин. Моторната спирачка MX Engine Brake е тристепенна с максимална мощност 360 кВт. За ефективността и е достатъчно да се каже, че при наличието в конфигурацията на камиона много рядко присъства интардер. Предавателната кутия е автоматизираната 12-степенна TraXon 12TX2620 DD с предавателни отношения от 16,69 до 1,00. Предавателното отношение на главното предаване е 2,40.
За драйвтеста избрахме маршрут от центъра на Турботракс България в Долни Богров, през Горни Богров, магистрала Хемус до Правец и обратно.
По време на теста отчитаме, че удължението на кабината със 160 мм отпред и с 330 мм отзад и удължението на шасито при XG+ по никакъв начин се е отразило на маневреността на композицията и не затруднява допълнително водача. Напротив – прави камиона по-стабилен, а возията – по-комфортна и не на последно място – работата на композицията по-ефективна. От което може да се заключи, че DAF Trucks уцели в десетката, след като пръв от всички производители още преди 3 години, приложи новите размери и дори изпревари регулациите за тях. Път по-който някои от останалите производители тръгнаха едва през тази година, а други още не са поели.
Източник: Kamioni.bg